Árkedvezményt ígértünk? Ja bocs, mégse! Költői túlzással, ez volt a Fressnapf válasza, miután egy csalódott vásárló számon kérte rajtuk, hogy miért nem teljesítik, amit a pontgyűjtő akciójukban vállaltak. De, hogy szó ne érje a ház elejét, vigasztalásul felajánlottak egy csomag jutalomfalatot. Hát lehet ilyet? Palira vehető a fogyasztó? Megsúgjuk: nem. Tényfeltáró riportunk következik.

Fressnapf átverés fogyasztó jutalomfalat árkedvezmény vásárló csalódott vásárló pontgyűjtő akció

 

Árkedvezményt ígértünk? Ja bocs, mégse!

Csalódott olvasónk (akit nevezzünk e helyütt Rékának) osztotta meg velünk fogyasztóvédelmi tanmesének is beillő történetét. Magyarország legnagyobb állateledel és állatfelszerelés kereskedése tavaly hangzatos pontgyűjtő akciót hirdetett.

Fressnapf átverés fogyasztó jutalomfalat árkedvezmény vásárló csalódott vásárló pontgyűjtő akció

„Apróbetűs rész” (részletes feltételek vagy azokra való hivatkozás) nem szerepelt a pecsétgyűjtő füzeten.

Az eredeti kiírás szerint minden 5000 Ft feletti vásárlásért egy pecsét járt. Ha összegyűjtöttél 25 pecsétet, jutalmad egy 25 000 Ft értékű árkedvezményre jogosító utalvány, ami 2016. március 31-ig váltható be. Tehát elvileg még most is. „Apróbetűs rész” (részletes feltételek vagy azokra való hivatkozás) nem szerepelt a pecsétfüzeten.

Az akció kezdetben gyönyörűen működött a fentieknek megfelelően, mint arról több vásárló is beszámolt. Aztán fél év múlva jött a fekete leves.

Fressnapf átverés fogyasztó jutalomfalat árkedvezmény vásárló csalódott vásárló pontgyűjtő akció

2015 nyarán a vásárlók megdöbbenve szembesültek vele, hogy a pecsétfüzetek „elfogytak” (tán kifogyott a tinta a nyomtatóból?), és a promóció feltételeit az áruház „pontosította”:

  • nem egy darab 25 000 Ft-os utalvány, hanem ezer és kétezer forintos címletekből álló utalványcsomag jár,
  • a kis címletű utalványokból is egy vásárlás alkalmával egyszerre csak egy darab váltható be,
  • az is csak akkor, ha bizonyos összeget (tizenöt, illetve huszonötezer forintot) meghalad a vásárlási érték, végül
  • az utalványok nem akármire, hanem kizárólag állatfelszerelésre és alomra használhatók fel.

Ja, hogy az elmúlt fél évben már százezer forint feletti értékben vásároltál az eredeti promóciós feltételekben bízva? Van ilyen.

Akkor mennyi az az annyi?

Fressnapf átverés fogyasztó jutalomfalat árkedvezmény vásárló csalódott vásárló pontgyűjtő akció

Aki 125 000 forintnyi hűséges vásárlás után, betelt pecsétfüzetével abban a hitben battyogott be az üzletbe, hogy most aztán ingyen hazavihet huszonötezer forintnyi macskaeledelt (ami nagybani állattartóknál egyáltalán nem szokatlan mennyiség), hamar szembesült a rideg valósággal: csak akkor tudja kihasználni a teljes huszonötezer forintnyi kedvezményt, ha vásárol további 325 000 Ft (!) értékben állatfelszerelést vagy almot. Na, ez a nem mindegy.

Gyanútlan vásárlók tömege érezheti átverve magát. Jogszerű ugyan nem feltétlenül, de legalább korrekt eljárás lett volna az áruház részéről, ha az eredeti kiírás feltételeit úgy módosítja, hogy az csak az újonnan kibocsátott pecsétfüzetekre vonatkozik. Ezeken már szerepelhetett volna a honlapra (utólag) feltöltött részletes feltételekre való utalás.

A Fressnapf azonban 2015 júliusától az addig be nem váltott pecsétfüzetek tulajdonosainak már a „pontosított feltételekkel” szúrta ki a szemét. Ezt megelőzően viszont már rengetegen vásároltak százezer forintos nagyságrendben, az eredeti promócióban bízva.

Az esettel kapcsolatban egyébként több vásárlói panasz is napvilágot látott, és az áruházzal szemben a fentiek kivizsgálására irányulóan jelenleg is versenyhivatali eljárás van folyamatban.

Túl sokan vásároltak, „kiskerek” áfát csaltak?

Az okokat illetően csak találgatni lehet. Könnyen elképzelhető, hogy az eredeti promóció olyan méretű vásárlási hullámot gerjesztett, amire az áruház nem számított. Nem zárható ki az sem, hogy egyes kisebb viszonteladók a kedvezményt kihasználva nagy mennyiségben vásároltak a Fressnapfban, az árut aztán számla kiállítása nélkül, tehát végeredményben adócsalást elkövetve saját üzletükben továbbértékesítették. 

Mindez, ha netán igaz is, sajnálatos. Ám attól még, hogy az áruház a vásárlási hullámra esetleg nem volt felkészülve, és az akciót egyesek bűncselekmény elkövetésére használhatták fel, nem lehet érvényesen létrejött polgári jogi szerződéseket felrúgni, szerződéses feltételeket – különösen a fogyasztó hátrányára – egyoldalúan módosítani, vagy egyébként a fogyasztói magatartást torzítani.

Ne hagyd annyiban!

Fressnapf átverés fogyasztó jutalomfalat árkedvezmény vásárló csalódott vásárló pontgyűjtő akció

Fogyasztóként gyakran érezhetjük úgy, hogy kis halak vagyunk egy nagy akváriumban, és esélyünk sincs a természetes erőfölényben lévő nagyvállalatokkal szemben. Olvasónk, Réka azonban nem hagyta annyiban, és panaszt írt az érintett áruháznak, amire a következő választ kapta:

„Nagyon köszönjük a 25 éves promóciónkkal kapcsolatos visszajelzését és bízunk benne, hogy visszatérő vásárlónkként hamarosan újra üdvözölhetjük áruházainkban. Addig is kérjük, engedje meg, hogy egy ajándékcsomaggal lepjük meg, amely tartalmaz egy Fressnapf táskát, valamint egy csomag ajándék jutalomfalatot is, amellyel kényeztetheti kedvencét.”

A fogyasztóvédelmi törvény értelmében a vállalkozások kötelesek minden panaszt a beérkezésüket követően harminc napon belül érdemben megválaszolni. Nem igényel különösebb vizsgálatot, hogy a fentebb idézett válasz aligha felel meg a törvényi előírásoknak.

Réka jelenleg harcol a jogaiért, és nem fogadja el az áruház már-már felháborító válaszát.

Akár bíróság elé is mehetek?

Ha bármely vállalkozásnál fogyasztói panasszal élünk, és nem értünk egyet a válasszal, minden esetben jogunk van valamely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezni (a jogorvoslati lehetőségekről a vállalkozás válaszlevelében köteles tájékoztatni minket).

Itt azonban még nem feltétlenül ér véget a történet, a békéltető testület döntése ugyanis a fogyasztóra nézve sosem kötelező. Ha az eljárásban számunkra kedvezőtlen döntés születik, jogainkért a bíróság előtt a végsőkig küzdhetünk.

Fressnapf átverés fogyasztó jutalomfalat árkedvezmény vásárló csalódott vásárló pontgyűjtő akció

Érdemes?

Érdemes egyáltalán felvennünk a kesztyűt? Érdemes egy bosszúság miatt felcsapnunk a vásárlók könyvét és panaszt tennünk?

Érdemes olyan testületek eljárását kezdeményeznünk, amelyeknek korábban a létezéséről sem tudtunk? Érdemes egy napunkat feláldozva személyes meghallgatásra mennünk, és remélnünk, hogy meg tudunk egyezni a vállalkozással?

Érdemes az utolsó reménysugárba is belekapaszkodva minden jogérvényesítési lehetőséget kimerítenünk, hogy megmutassuk a nagyvállalatoknak: a magyar fogyasztókat nem bölcs dolog palira venni?

Réka szerint érdemes.

dr. Buda Álmos

***

Ha nem szeretnél lemaradni további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon!