Az utóbbi időszakban rengeteg cikk jelent meg a Microsoft jelenlegi marketingstratégiájával és üzletpolitikájával kapcsolatban. Konkrétabban a Windows 10-re történő átváltás kapcsán alkalmazott stratégiára gondolunk, amit sokan támadnak agresszivitása és a felhasználók által elvárttól eltérő működési mechanizmusa miatt. Természetesen nem csak a Windows termékpalettát érinti ez a jelenség, hanem az Office termékcsaládot is.

Microsoft Office termék frissítés operációs rendszer kedvezmény tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat felhasználó

(Forrás: rockpapershotgun.com)

 

Én jelenleg már Windows 10 operációs rendszert használok, így megtapasztalhattam az új felület által kiszolgált, új marketingstratégia működését az utóbbi értelemben is. Egyik nap ugyanis váratlanul óriási felületen adott tájékoztatást arról a Windows 10 operációs rendszerem, hogy aznap hihetetlenül jelentős, 50%-os kedvezménnyel frissíthetek a legújabb Microsoft Office-verzióra, az Office 365 Personal termékre.

Mivel „természetesen" Microsoft Office felhasználó is vagyok ezért nagyon meglepődtem a hirdetés és az aktiváló üzenetek tartalmán. Azok közé tartozom ugyanis, akik eredeti Microsoft termékeket használnak, így történetesen dobozos Microsoft Office 2013 Professional termékkel is rendelkezem.

Az egyik probléma az én megközelítésemben az, hogy a Microsoft Office 2013 Professionalnak igazából nem a Microsoft Office 365 Personal a "legújabb" verziója, hanem a Microsoft Office 2016 Professional elnevezésű termék, amit viszont egyáltalán nem említ a „hirdetési felületként" működő ablak.

Microsoft Office termék frissítés operációs rendszer kedvezmény tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat felhasználó

Kezdőőőőőőőőőődik

Tartalmilag a különbség ugyan csekély, de a licenszfeltételek tekintetében mégis jelentős. A Microsoft Office Professional termékcsalád kiskereskedelmi ára hagyományosan 100.000-130.000 forint közé tehető, ezért pedig egy időbeli korlátozás nélküli felhasználási jogot kapunk. A Microsoft Office 365 Personal viszont teljesen más fizetési konstrukcióban, évente körülbelül 30.000 forintba kerül. Vagyis utóbbi terméknél a felhasználási jogot évente meg kell újítani.

Mivel én nem 2013-ban, hanem valamikor 2015 elején vásároltam a Microsoft Office 2013 Professional terméket, ezért az ajánlat nemhogy nem kedvező számomra, hanem egyenesen pénzkidobás lenne.

Pont olyan ajánlat, mintha valaki vásárolt volna egy 2013-as autómodellt 2015-ben, majd egy évvel később egy apró „facelift” után azt mondaná a dörzsölt autódíler, hogy dobd ki a már teljesen kifizetett, 2015-ös autódat és bérelj tőlem egy 2016-os típust. Még vagy 70 évig.

A példa kicsit sarkított (hiszen mindkét terméknek vannak további előnyei), de a Microsoft jóhiszeműsége számomra megkérdőjeleződött. Ha valaki – akár már 2013-ban – kifizetett egy ilyen terméket, azaz kiadott mintegy 130.000 forintot, és az új termék, a Microsoft Office 365 előfizetési díja pedig évi 30.000 forint körül alakul, akkor a prognosztizált váltás csak valamikor 5 év elteltével, tehát leghamarabb is csak 2018 körül lenne aktuális. A két termék között egyébként sincs (és a véleményem szerint igazából nem is nagyon várható) jelentős különbség.

Microsoft Office termék frissítés operációs rendszer kedvezmény tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat felhasználó

Egyébként a Microsoft Office 2013 Professionalom is frissül.
Csak nem úgy, hanem máshogy.

De ha mindenáron egy újabb, helyettesítő terméket akarnék ajánlani, akkor sem a Microsoft Office 365 Personal lenne az, hanem az „elhallgatott" Microsoft Office 2016 Professional. A hirdetés egyébként több napig (például ma is) fel-fel bukkant, így megbizonyosodhattam arról is, hogy a "mai napra" vonatkozó ajánlat vélhetően máskor is érvényes lesz még. De mindezt első alkalommal természetesen még nem tudhattam.

Magánszemély felhasználóként erről az jutott eszembe, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény alapján megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely figyelembe véve valamennyi tényszerű körülményt, továbbá a kommunikáció eszközének korlátait, az adott helyzetben a fogyasztó tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt elhallgat, vagy azt félreérthető módon bocsátja rendelkezésre és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

Ilyen, elhallgatott információ lehetne például az, hogy teljesen más fizetési konstrukciót jelent a valójában termékváltást jelentő „frissítés.”

Természetesen nincs kétségem afelől, hogy erről a folyamat későbbi szakaszában tájékoztatja a Microsoft az ügyfelét, de semmi sem jelzi, hogy a „Frissítés” gomb megnyomása egyébként visszavonható szándéknyilatkozatot jelent-e vagy sem. Gondolva például arra az esetre, amikor az operációsrendszer-frissítés promóció során a Windows 10-re váltás megtörtént akkor is, amikor az erről szóló párbeszédablakon található, piros X-re kattintott a felhasználó.

De elhallgatott információ lehet az a tény is, hogy a Microsoft Office 2013 Professionalnak egy másik termék, a Microsoft Office 2016 Professional a legújabb verziója. Aki Microsoft Office 2013 Professional vásárolt az pontosan tudhatta, hogy létezik Microsoft Office 365 elnevezésű termék is, hiszen az 2011-ben jelent meg a Microsoft termékpalettáján. A hirdetés nyomán azonban úgy tűnhet számára, hogy a Microsoft Office Professional termékvonal a Microsoft Office 365-ben él tovább.

Microsoft Office termék frissítés operációs rendszer kedvezmény tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat felhasználó

2013-ban és 2016-ban sem a Microsoft Office 365 terméket választottam
(Forrás: Microsoft)

Illetve akár megtévesztő információ lehet az is, hogy „Frissítés” feliratú gombbal akarnak vásárlásra és termékváltásra buzdítani, hiszen ez a köznyelvben is megszokottá vált fogalom az informatikai termékek hibáit és biztonsági kockázatait kijavító, általában ingyenes kiegészítését szokta jelenteni és nem pedig egy termékváltást és az ezzel összefüggő vásárlást.

A törvény egyébként a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok között említi azt is, amikor a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan állítása történik, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, vagy bizonyos feltételek mellett csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztó megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

Utóbbi gondolat felemlegetése a Microsoft eljárása nyomán mondvacsináltnak tűnhet, pedig szerintem korántsem az. A „frissítést” hirdető ablak bezárásával ugyanis az értesítés eltűnik, és a felhasználó számára nem feltétlenül evidens, hogy az mikor fog újra megjelenni, illetve megjelenik-e egyáltalán.

Ha viszont a Microsoft egy adott napon keresztül fenntartja az akciós ajánlatát, akkor azt a véleményem szerint oly módon kellene megtennie, hogy az adott napon, bármikor könnyen elérhető legyen a „frissítés” a felhasználó számára. Márpedig a számítógépem későbbi újraindítása után az ajánlat nem jelent meg. Pár nappal később viszont igen. Így viszont a felhasználó teljes joggal úgy érezheti, hogy nemhogy az adott napon, hanem azon belül is csak addig élhet a „kedvezményes frissítés” lehetőségével, amíg az éppen megnyitott ablak aktív.

Mindez természetesen egy gondolati játékot jelent, hiszen nem ismert előttem olyan magyar vagy külföldi jogerős határozat, de még csak jogi eljárás sem, amely azt vizsgálná, hogy a Microsoft – az Office termékpalettájának promóciója kapcsán – megsértette-e esetleg a fogyasztók jogait vagy sem. Mindezt egyébként nem is érdemes várni, ezért inkább azt javaslom, hogy mindenki jól gondolja át, hogy mire kattint, ha a Microsoft ajánlatáról van szó.

Gyömbér Béla

***

Ha nem szeretnél lemaradni további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a Facebookon!